نگهداری مواد غذایی در کابینت

نگهداری مواد غذایی در کابینت

 

بسیاری از خوراکی ها و مواد غذایی خارج از یخچال نگهداری می شوند. برای این امر به جنس کابینت ها کاری نداریم. ( نگهداری مواد غذایی در کابینت )

اگر مواد غذایی خارج از یخچال را در مکان های عمومی مانند ( هتل ها ، رستوران یا بیمارستان ) میخواهید نگه داری نمایید, توصیه می شود که حتماً جنس کابینت و سطح هایی که مواد بر روی آن قرار میگیرند مطمین شوید و نظافت آن را رعایت کنید.

نگهداری مواد غذایی در کابینت
نحوه نگهداری مواد غذایی در کابینت آشپزخانه :

کابینت های اشپزخانه  باید حدود 20 سانتی ‌متر از زمین فاصله داشته و زیر آن قابل رویت باشد.

در این صورت می توان  آن جا را از لحاظ لانه گزینی حشرات بازدید و راحت تمیز و کف آشپزخانه را راحت شست.

زیرا اگر آشپزخانه ‌ای به خاطر حضور و از بین بردن جانواران موذی مانند موش و حشرات آلوده شده باشد, نیاز است بعد از سمپاشی و از بین بردن این جانوران شسته شوند .

مواد غذایی به 3 دسته‌ ی فسادپذیر، نیمه فسادپذیر و دیر فسادپذیر تقسیم‌ بندی می ‌شوند.

اگر مقدار رطوبت ماده‌ی غذایی کم باشد فساد آن به تعویق می‌ افتد.

_ مواد غذایی خشک را باید در مکانی که رطوبت گیر و گرم نیست قرار دهید اما چون  فضای آشپزخانه معمولاً گرم است انباری‌های خنک، برای این کار مناسب ‌تر هستند. باین دسته از مواد غذایی را نباید بدون پوشش در محیط و فضای باز قرار دهید.

_ هرگز خشکبار و مواد شوینده را در یک کابینت کنار هم نگذارید زیرا مواد آروماتیک و شیمیایی شوینده‌ ها به خشکبار منتقل می‌ شوند.

_ مواد غذایی را زیر کابینت سینک قرار ندهید زیرا امکان چکیدن آب فاضلاب روی آن‌ ها وجود دارد به علاوه احتمال انتقال رطوبت هم به مواد غذایی و امکان فساد پذیری و احتمال نفوذ حشرات به این کابینت‌ ها بیشتر است.

نگهداری مواد غذایی در کابینت

_ به طور کلی خوراکی ها را برای نگهداری در کابینت , در ظرف یا بسته ‌بندی کامل پوشیده و مناسب مثل بانکه های  دربدار قرار دهید. دلیل این کار جلوگیری از  انتقال رطوبت و گرد و خاک و آلودگی به ماده خوراکی می باشد .

_ بهتر است خشکبار را برای استفاده کوتاه مدت خریداری کنید تا کیفیت و ارزش غذایی آن ‌ها حفظ شوند.

_ برای نگهداری کیسه های حاوی برنج ,  سعی کنید از پالت ها استفاده کنید تا داخل کابینت.

_ ادویه‌ جات پودرهایی خشک هستند که باید در محیطی خشک و خنک نگهداری شوند، در این مورد یخچال توصیه نمی ‌شود .  بهتر است آن‌ ها را درون  شیشه‌های درب دار کوچکی داخل کابینت‌ های بالایی آشپزخانه قرار دهید تا بویی از محیط جذب نکنند.

_ برای اینکه بتوانید نمک را مدت زمان بیشتری بدون رطوبت نگهداری کنید از قوطی های درب دار استفاده کنید .

نگهداری مواد غذایی در کابینت

_ خلال‌ ها جذب رطوبت بالایی ندارند و می ‌توان آن‌ها را در یخچال نگه داشت.

استفاده از ظروف درب دار , بهترین راه حل برای بالا بردن طول عمر این دسته از مواد غذایی می باشد.  که هوا با آن ماده غذایی در رابطه نباشد ,  اگر این مورد را رعایت کنید , به راحتی می توانید مواد غذایی را در کابینت ها قرار دهید .

_ نکته دیگر اینکه برخی خانواده‌ ها برای تغییر دکوراسیون و زیباسازی آشپزخانه بعد از مدتی کابینت‌ های آشپزخانه را رنگ می ‌زنند.

 

بنابراین سعی کنید از قرار دهی مواد شیمیایی درون فضای بسته به خصوص کابینت ها خودداری نمایید .

همان طور که متوجه شدید این مواد از روی سطوح پاک نمی ‌شوند.  البته ممکن است بوی تند این مواد شیمیایی بعد از مدت کوتاهی کم شود, اما میزان ذرات معلق موجود در هوای محیط به کندی کم می ‌شود.

به طور کلی مواد غذایی نباید در مکانی که بوی نافذ دارد نگهداری شوند خواه بوی عطر باشد یا بوی رنگ یا هر چیز دیگری.

 

لطفاً امتیاز دهید
نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو
دسته بندی ها
دسته‌ها
مقالات مرتبط