معرفی 8 مدل قابلمه و نکاتی که باید بدانید

انواع مدل های قابلمه

یکی از ضروری ترین  لوازم آشپزخانه  سرویس های قابلمه می باشند. تهیه ی غذا یکی از روتین ترین کارهایی است که داخل آشپزخانه انجام ‌می شود و ابتدایی ترین وسیله برای پخت غذای قابلمه می باشد. به دلیل اهمیت بالای وجود قابلمه درون آشپزخانه مدل های مختلفی از جنس های گوناگون تولید شده اند و با توجه به این تنوع زمان خرید قابلمه باید بسیار دقت کنید تا یکی از با کیفیت ترین آنها را برای خرید انتخاب کنید تا برای تهیه و پخت غذاها به مشکل نخورید. در این مقاله قصد داریم انواع مختلف قابلمه را با توجه به کاربردی که دارند به شما عزیزان ‌معرفی کنیم تا هنگام خرید قابلمه انتخاب درستی داشته باشید.

انواع قابمه

  1. سرویس قابلمه تفلون
  2. سرویس قابلمه  پیرکس
  3. سرویس قابلمه مسی
  4. سرویس قابلمه سرامیک
  5. سرویس قابلمه گرانیت
  6. سرویس قابلمه چدن
  7. سرویس قابلمه استیل
  8. سرویس قابلمه آلومینیوم

در ادامه توضیح مختصری در مورد هریک از سرویس ها می دهیم.

سرویس قابلمه تفلون

یکی از رایج ترین مدل ها سرویس قابلمه تفلون می باشد که به دلیل پوشش داخلی نچسب طرفداران بسیاری دارد و در اکثر آشپزخانه ها یک سرویس تفلون‌ وجود دارد. سطح داخلی قابلمه تفلون از ترکیب دو جنس فلز کادمیوم و آلومینیوم ساخته شده است و مواد غذایی به دیواره و کف آن نمی چسبد و به راحتی می توان داخل آن انواع غذاها را با کمی روغن آماده نمایید که مناسب افرادی است که غذاهایشان را به صورت رژیمی با مقدار کمی روغن آماده می کنند. تنها موردی که سرویس های تفلون دارند روش نگهداری آنها است که باید بسیار احتیاط شود تا خط و خشی در دیواره ی داخلی آن به وجود نیاید زیرا با ایجاد خط و خش مواد دیواره ها کنده شده و وارد غذا می شود که برای سلامتی ضرر دارند. به طور کلی سرویس تفلون تا زمانی که خط و خشی در سطح داخلی آن ایجاد نشده کاربرد دارد.

سرویس قابلمه تفلون

سرویس قابلمه پیرکس

این نوع سرویس از شیشه ی حرارت دیده ساخته شده که آن را  نسبت به دمای بالا مقاوم کرده است و به دلیل ظاهر شفافی که دارد هنگام‌ پخت غذا جلوه ی زیبایی می گیرد. ولی درب های پیرکس تحمل حرارت بالای مستقیم را ندارند و به دلیل جنس شیشه ای بسیار حساس و شکننده هستند و هنگام استفاده از آن باید بسیار با دقت عمل کرد تا آسیبی نبینند. به طور کلی سرویس های قابلمه پیرکس بیشتر مناسب اجاق های برقی  هستند.

سرویس قابلمه پیرکس

سرویس قابلمه مسی

یکی از سرویس های قابلمه که امروزه بسیاری در مورد فواید استفاده از آن صحبت می کنند سرویس قابلمه مسی می باشد. این مدل جنس بسیار با کیفیتی دارند و وزن آنها نیز سبک است و جنس شان‌ از نوعی می باشد که قادر است حرارت را به سرعت در سطح داخلی آن ‌پخش کند که باعث زود پخته شدن غذا می شود و تهیه ی غذا داخل آن برای سلامتی فواید بسیاری دارد. ولی به دلیل انتقال سریع دما غذا به سرعت می سوزد، به همین دلیل مناسب غذاهای آبکی مثل انواع خورشت می باشد که اجازه دهید با دمای کم در مدت زمان طولانی پخته شود.

سرویس قابلمه مسی

سرویس قابلمه سرامیکی

یکی از جدیدترین مدل های قابلمه سرویس قابلمه سرامیکی می باشند که بعد از مشخص شدن معایب قابلمه های تفلون تولید شدند. این مدل دارای روکش سرامیکی می باشد که مانع چسبیدن مواد غذایی می شود و به دلیل انتقال یکدست دما مواد غذایی درون آن کاملا پخته می شود و مواد تشکیل دهنده ی ساخت آن هیچ ضرری برای سلامتی ندارد. پوشش داخلی آن نسبت به قابلمه های تفلون مقاوم تر می باشد ولی در نگهداری از آنها باید دقت نمود تا آسیبی به بدنه ی داخلی آنها نرسد زیرا جنس نسبتا حساسی دارند.

سرویس قابلمه سرامیکی

سرویس قابلمه گرانیتی

یکی از جدیدترین مدل ها سرویس قابلمه گرانیتی می باشد. این نوع قابلمه ها بدنه ی فلزی دارند و سطح داخلی آن با موادی که شبیه سنگ‌ گرانیت می باشد پوشانده شده که باعث مقاومت بالای این سرویس نسبت به قابلمه های تفلون و سرامیک شده و به دلیل وزن سبک تری که نسبت به آنها دارند برای استفاده روزمره گزینه ی مناسبی می باشند. سطح داخلی این قابلمه از جنسی است که مواد غذایی به بدنه ی آن ‌نمی چسبد به همین دلیل غذای داخل آن به سرعت نمی سوزد و می توان با مقدار کمی روغن غذا درون آن تهیه کرد. ولی در برابر خط و خش مقاوم‌ نیستند.

سرویس قابلمه گرانیتی​

سرویس قابلمه چدن

یکی دیگر از مدل ها سرویس های قابلمه چدن می باشد که دوام و مقاومت بسیار بالا و وزن سنگینی دارند. این سرویس برای پخت غذا با دمای متوسط و بالا مناسب است و برای پخت انواع غذا قابل استفاده می باشد و به دلیل پخش یکنواخت گرما غذا درون آن کاملا پخته می شوند. اگر جنس باکیفیتی تهیه کنید که در ساخت آن از آلومینیوم استفاده نشده باشد استفاده از آن هیچ ‌ضرری برای سلامتی ندارد و سال ها می توان از آن برای تهیه ی غذا استفاده کرد. فقط وزن سنگین آن کمی اذیت کننده می باشد.

سرویس قابلمه چدن

سرویس قابلمه استیل

سرویس قابلمه استیل یکی دیگر از انواع قابلمه ها می باشد که یکی از بهداشتی ترین مدل ها هستند و ترکیبات آن هیچ ضرری برای سلامتی ندارد. فقط به دلیل انتقال سریع حرارت همه ی قسمت های آن دمای یکسانی پیدا می کند که باعث ته گرفتن غذا می شود. به طور کلی قابلمه های استیل برای پخت غذاهای مایع و خورشتی با دمای کم مناسب می باشد تا  غذا با دمای ملایم بدون سوختن کاملا مغز پخت شود. اگر  از برندهای معروف برای خرید انتخاب کنید به دلیل چند لایه بودن کفی آنها احتمال سوختن و ته گرفتن غذاهایتان کمتر می شود.

سرویس قابلمه استیل​

سرویس قابلمه آلومینیوم

یکی از بهترین گزینه برای استفاده روزمره و پخت غذاهای خورشتی می باشد و اگر از آلومینیوم خالص ساخته شده باشد روی حرارت قرار گرفتن ضرری برای سلامتی ندارد و با قرار گرفتن در برابر حرارت واکنشی درون آن رخ نمی دهد که باعث تغییر مزه ی غذا شود. قابلمه های این سرویس وزن سبکی دارد که جابه جایی و شستشوی آن به راحتی امکان‌پذیر می باشد. تنها عیبش حساس بودن بدنه ی آن در برابر ضربه می باشد و فرم آن با ضربه تغییر می کند.

سرویس قابلمه آلومینیوم

سرویس قابلمه لعابی

سرویس قابلمه لعابی یکی از سرویس هایی است که لایه داخلی آن روکش لعابی دارد که برای پخت غذاهای مایع و گرم کردن کنسرو مناسب می باشد و به دلیل تنوع در مدل دارای شکل ظاهری زیبایی است و مناسب خرید جهیزیه می باشد و تا زمانی که بدنه ی آن ترک نداشته باشد می توان از آن برای تهیه غذا استفاده نمود.

سرویس قابلمه لعابی

نتیجه گیری

در این ‌مقاله در مورد انواع قابلمه صحبت کردیم و آنها را به شما معرفی کردیم و در مورد ویژگی، کارآیی و موادی که در ساخت هر یک از آنها به کارفته توضیح مختصری دادیم تا کمکی باشد به شما تا هنگام خرید سرویس مناسب با نیازتان را تهیه کنید تا بهترین کارآیی داشته باشد. با توجه به تمام ‌نکاتی که در مورد سرویس های قابلمه گفتیم ‌مهمترین نکته کیفیت آنها می باشد و بهتر است بعد از تعیین‌ مورد نیازتان از برندهای معروفی که محصولات با کیفیتی عرضه می کنند برای خریدتان انتخاب کنید تا عمر بالایی داشته باشد و با استفاده از مواد اولیه مرغوب آسیبی به سلامتی شما نرساند و طعم و ‌مزه ی غذای شما را تغییر ندهد. در این‌ میان که  سالوت  یکی از برترین تولید کننده های لوازم آشپزخانه می باشد را به شما عزیزان ‌معرفی می کنیم زیرا محصولات آن با متریال درجه یک با توجه به نیاز روز طراحی در کیفیت بالا ساخته شده اند و بهترین کارایی را دارند.

لطفاً امتیاز دهید
نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو
دسته بندی ها
دسته‌ها
مقالات مرتبط