استفاده از زودپز برای چه کسانی مناسب است؟

استفاده از زودپز برای چه کسانی مناسب است؟

مقدمه

آشپزخانه یکی از اصلی ترین بخش های منزل می باشد و به دلیل انجام کارهای بسیاری درونش نیاز به وسایل و لوازم بی شماری می باشد که وجود هر یک از آنها با توجه به کارایی که دارند ضروری می باشد. یکی از  اساسی ترین لوازم درون آشپزخانه وسایل پخت و پز می باشد که دارای انواع مختلف با کاربردهای گوناگون می باشد. یکی از این لوازم زودپز است که به دلیل نوع طراحی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از زودپز می توانید انواع غذاهای مختلف را در کوتاه ترین تایم به بهترین شکل با حفظ ارزش غذایی آن بپزید. زودپزها به دلیل طرفداران زیادی که دارند در مدل های متنوعی تولید شده اند تا افراد بتوانند با توجه به نیازشان مدل مناسب را انتخاب کنند. به دلیل اینکه جزو یکی از لوازم مفید و کاربردی آشپزخانه به شمار می رود تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد زودپز و طرز کار آن و اینکه چه مدل هایی از آن وجود دارد صحبت کنیم و در انتها در مورد راهنمای خرید زودپز صحبت خواهیم کرد.

زودپز چیست؟

زودپزها نوعی قابلمه هستند که معمولا از جنس های استیل ساخته شده اند و به صورتی طراحی شده اند که باعث تجمع بخار آب درونش می شود و این روند فرآیند پخت را سرعت می بخشد و شما با استفاده از آن‌ می توانید انواع غذا را در تایم های کوتاهتری بپزید. از سال های قبل از این محصول برای پخت غذا استفاده می شدند با این تفاوت که زودپز های قدیمی مجهز به سوپاپ ‌خروج فشار هوا نبودند و ایمنی کمی داشتند و امکان ترکیدن آن ها وجود داشت، رفته رفته با گذر زمان آن ها با تجهیزات پیشرفته تری تولید شدند که دیگر استفاده از آنها خطرناک نیست‌ و به دلیل مزایای فراوان بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

زودپز چیست

انواع زودپز

زودپز ها در دو مدل گازی و برقی در ظرفیت های متفاوتی طراحی و تولید شده اند. برخی از مدل های برقی چند کاره هستند و علاوه بر زودپز دارای آرام ‌پز و گرم کن غذا نیز می باشند. همچنین آنها دارای سیستم تایمر هستند که می توان برای پخت غذا تایم در نظر گرفت تا پس از زمان تعیین شده زودپز به طور خودکار خاموش شود و آن را تا زمان سرو گرم نگه دارد. مدل های گازی مجهز به تایمر نیستند و با قرار دادن آنها روی گاز با برخورد حرارت شعله غذا به طور کامل پخته می شود. در کل مدل های برقی جدید تر با امکانات پیشرفته تری هستند.

استفاده از زودپز برای چه کسانی مناسب می باشد؟

حال که با زودپز و فرایند پخت و کاربرد آن آشنا شدید نوبت آن رسیده که در مورد اینکه استفاده از زودپز برای چه کسانی مناسب است صحبت کنیم.

1. با توجه به اینکه زودپزها طوری ساخته شده اند که غذا درون آنها در تایم کوتاهی پخته می شوند استفاده از آن در زمان و هزینه ی شما بسیار صرفه جویی می کند، به همین دلیل این لوازم آشپزخانه برای کسانی که شاغل هستند و زمان زیادی برای پخت غذا ندارند بسیار مناسب می باشد. آنها می توانند در مدت زمان کوتاهی انواع غذاهایی که تایم زیادی به پخت نیاز دارند را در این زودپزها تهیه کنند و نگران خام بودن مواد غذایی داخل غذا نباشند‌.

2. مورد بعدی استفاده از آن برای کسانی است که مخالف اسراف کردن هستند و به دنبال راهی هستند تا از مصرف بی رویه انرژی و برق جلوگیری کنند، مناسب است. با استفاده از زودپز غذایی را که در قابلمه ۴ الی ۵ ساعت زمان نیاز دارد تا کامل پخته شود در عرض نیم ساعت کاملا پخته می شود حال مقایسه کنید که چقدر در مصرف انرژی صرفه جویی می شود‌.

3. مورد سوم استفاده از زودپز را به کسانی که علاقمند به پخت غذاهای سالم هستند پیشنهاد می دهیم. کسانی که دوست دارند انواع غذا را در تایم کوتاه با حفظ ارزش غذایی آن طبخ کنند زودپز محصول مناسبی است زیرا طراحی آن به شکلی است که در زمان پخت غذا تمام مواد مغذی آن حفظ خواهد شد و از بین نمی رود.

نکته: البته اگر به دنبال امکانات بیشتر هستید می توانید از زودپزهای برقی که چندید امکانات مختلف دارند استفاده کنید. تا در کنار داشتن مزایای زودپز بتوانید تایم پخت برای غذایتان‌ مشخص کنید و آن را گرم نگه دارید.

راهنمای خرید زودپز

راهنمای خرید زودپز

حال که با مزایا و امکانات زودپز آشنا شدید ممکن است تصمیم به خرید آن گرفته باشید تا با استفاده از آن از این ‌مزایا و امکانات بهره مند شوید، ولی توجه داشته باشید در صورتی که انتخاب درستی داشته باشید و محصول مناسبی را بخرید می توانید از امکانات آن استفاده کنید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در مورد راهنمای خرید زودپز صحبت کنیم تا در انتخاب درست به شما کمک کرده باشیم.

1. جنس زودپز

معمولا زودپزها از جنس فولاد ضد زنگ با رویه ی استیل می باشند و کیفیت بدنه و ضد زنگ بودن آن یکی از موارد مهم است. به دلیل تجمع بخار آب و ایجاد فشار درون آن اگر بدنه ضد زنگ نباشد دچار زنگ زدگی و تغییر رنگ خواهد شد که دیگر مناسب پخت و طبخ غذا نمی باشد. بعضی از آنها نیز دارای روکش تفلون هستند که می بایست از کیفیت مطلوب برخوردار باشند که با استفاده مداوم بدنه ی داخلی آن دچار ریزش نشود. پس اولین نکته کیفیت آن ‌می باشد. بهتر است برای خرید، تولید کننده برتر لوازم آشپزخانه را انتخاب کنید تا از لحاظ کیفیت اجناس آن خیالتان راحت باشد. برندی که قصد معرفی آن را داریم  سالوت  است که یکی از بهترین تولید کننده های لوازم آشپزخانه می باشد که تمامی محصولاتش با استفاده از مواد اولیه مرغوب و درجه یک در بالاترین کیفیت طراحی و تولید نموده است. مزیت دیگر آن طراحی و ساخت کاربردی آنها می باشد که باعث عملکرد بالای لوازم گردیده است.

2. ظرفیت زودپز

یکی دیگر از مواردی که در خرید زودپز باید توجه کنید انتخاب زودپزی با ظرفیت مناسب می باشد. قبل از خرید تعداد نفرات خانواده را در نظر بگیرید و محصولی با گنجایش مورد نظرتان خرید کنید تا ظرفیت کافی برای پخت غذا برای تعداد نفرات را داشته باشد.

3. انتخاب نوع زودپز

همان طور که قبلا اشاره کردیم زودپز در دو نوع برقی و گازی وجود دارند که مدل برقی آن نیز مدل های مختلفی دارد که برخی فقط تایمر دارند و برخی بدون تایمر و بعضی مدل های دیگر آن نیز ویژگی های دیگر مثل پلوپز، بخارپز، آرام پز هم دارند. مدل ها ی گازی ساده اند و فقط زودپز هستند که فشار هوا را از طریق سوپاپ تخلیه می کنند. بهتر است قبل از خرید با توجه به نیازتان مدل با ویژگی های مناسب تان را انتخاب کرده و سپس به خرید بپردازید.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد زودپز به طور کامل صحبت کردیم و گفتیم یکی از لوازمی است که با استفاده از آن ‌می توان انواع غذاها را در تایم کوتاه به بهترین شکل تهیه کرد. و برای افرادی شاغل و پر مشغله محصولی مناسب می باشد و می توانند با استفاده از آن در تایمشان صرفه جویی کنند. سپس به معرفی مدل ها و ویژگی های مختلف آن‌ پرداختیم و روش کار آنرا شرح دادیم. در نهایت به راهنمای خرید زودپز اشاره کردیم و به نکاتی که در خرید بهتر کمکتان می کند را بیان کردیم.

لطفاً امتیاز دهید
نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو
دسته بندی ها
دسته‌ها
مقالات مرتبط